홍명섭 / HONG Myung Seop
<Topological Plane>
홍명섭 | 2020.04.09 (목) ~ 2020.05.30 (토)
topological drawing ; folding & flattening
4각 종이 각각의 귀퉁이를 맞추어 크게 절반 접는다. 다시 두 모서리를 맞추어 한 번 더 접는다. 또다시 반으로 접고 겹쳐진 네 귀퉁이를 맞추어 접는다. 또 접는다. 종이의 성질에 따라 접혀질 수 있는 단계까지 나아가 본다. 종이의 질감과 두께에 따라 접혀지는 모서리의 두께는 예리한 감이 떨어지며 점차 둔해져 간다.
접혀진 종이는 다시 펼쳐진다. 그리고 접혀진 주름을 따라서 또는 건너뛰면서 연필 또는 흑연 가루로 비빈다. 접혀진 주름들은 그 접히는 순서/시간에 따라 주름들의 예리 하거나 둔한 위치가 서로 자리바꿈하는 도약의 위상을 그려낸다. 서로 암/수(nega/posi)로 물리고 물렸든 자리-주름들은 해체되고 각각 비약하여 마치 퍼즐과도 같이 따라잡기가 간단치 않은 위치와 지점들로 새롭게 출몰한다. 그리고 다림질 같은 배접을 통해서 종이 위의 접힌 주름들은 (다시) 판판하게 펼쳐진다.
각각 도약하던 차원들은 이제 동일한 평면(기억의 누적)으로 돌아와 각자의 위상을 천연스레 감춘다. 그러나 접고 접히는 행위들의 시간과 과정이 마치, 범죄 수사팀들에 의해 채취된 현장의 지문들처럼 흑연가루의 문지름에 의해, 접고 접히는 행위가 만들어낸 기억의 도약의 위상이 바로 평면 위에 필름처럼 서서히 현상되는 것이다.
접혀졌던 종이가 남기는 구김살이라는 행위의 투명한 이미지는 흑연 가루에 의해 드러나는 비자발적 재현의 리얼한 현상으로, 하나의 시각적(회묘적) 쾌감이라는 부차적 효과가 ‘현재에 부단히 개입되는 과거’라는 지속의 실재성으로 존재를 증명하고 있다.
2020
topological drawing ; folding & flattening
I take a square piece of paper and fold it in half. Then I fold it in half again, and again, and again, as many times as the texture and thickness of the paper will allow. With each fold, the corners of the paper get thicker and duller.
Then I unfold the paper back to its original size, and rub a pencil or graphite powder across some (but not all) of the creases. Some of the folds are much tighter than others, depending on their order and duration. When these folds of varying degrees of sharpness and dullness are transposed, they create a ‘topology of leaps.’
Interlocked like female and male (or negative and positive) connections, the folded points of the paper are deconstructed. As such, they leap to emerge with new states of complexity and intricacy, like the pieces of a puzzle. The paper is then evenly unfolded by attaching other layers, as if it has been ironed out. Descending from their leap, the points return to flatness, concealing their topology in a way that recalls the accumulation of memories.
The gradual development of the graphite powder on the paper visualizes an involuntary reenactment, revealing the duration and process of the folded areas, like fingerprints at a crime scene. The transparent image of the wrinkles embodies the continual concurrence of the past and the present on the surface of paper, while also yielding subtle effects of pictorial pleasure.
2020
토폴로지 가로지르기
외할머니는 동절기 버선에 솜을 붙여넣었는데, 솜을 대고 바느질하여 넣은 버선 면을 뒤집으면 누빈 솜은 반대쪽 면에 자리 잡았다. 할머니의 무릎을 베던 시절 목격한, 안과 밖이 뒤집히는 이 신기한 최초의 위상에 대한 기억으로부터, 소년 시절, 둥근 굴렁쇠들이 눈 깜작할 사이에 서로 끼워지고 어느새 또 걸린 고리들이 빠져나오는 마술을 구경하면서 나는 위상적 변환의 매력에 사로잡혔다.
이렇게 토폴로지적인 경험은 우리 일상에서 얼마든지 일어난다. 시간 또한 ‘토폴로지적 장(field)’이라 상상해보자. 가령 우리는 시간의 장을 지나는 강의 시간표 같은 것을 짤 때 그 사이사이에 다른 일들을 배치한다. 누군가는 아주 순조로운 흐름 속에 일을 이끌게 되지만, 누군가는 갇힌 시/공간 안에서 중첩/낭비할 뿐만 아니라 몇 갑절의 노고를 무릅쓰며 힘들게 이행해야 한다. 경복궁 근정전 뜨락에서 만났던, 오히려 효율적 위상으로 엮어지는 비정형의 바닥돌들이 엮여지며 교묘하게 불규칙이 이어지는 신기한 이음매들의 연쇄처럼 어떤 사람들은 큰 계획 사이사이 삐걱거리면서도 그 길을 이어간다.
우리 신체 자체도 토폴로지컬한 구조를 띄고 있다. 입과 항문을 연결하는 통로도 사실은 몸 안으로 뒤집혀진 몸 밖의 현상일 뿐이다. 그래서 음식물 섭취와 배변이 가능한 것이다. 즉 임신부의 자궁조차 몸 밖의 현상인 것이다. 따라서 잉태와 자연분만이 가능하다. 마치 ‘클라인 병’처럼, 주둥이가 몸 안으로 엮이는 형국이 우리의 인체인 것이다.
뿐만 아니라 토폴로지란, 이를테면 컴퓨터나 도시 지하철처럼 복잡한 기능들을 교묘히 제어하고 계획하고 설계하는, ‘조직 설계’에 영향을 미치는 중요한 현대적 기하학일 뿐 아니라, 한 집단의 재정정책에서부터 작금에 겪고 있는 집단 감염에 매끄럽게 대처하는 방역 정책 수립에 이르기까지 지하철 노선처럼 유연하게 적용되어야 하는, 그렇게 우리의 사회적 삶에 개입하여 사고와 판단을 좌우하는 것이기도 하다.
나는 오랜 시간 이런 ‘고무판 기하학’의 확장/수축의 운동성에 매료되었고, 이러한 ‘유동하는 장’의 경험과 개념을 내 작업에 끌어들이고 반영하고자 했다. 이는 작업을 통해서, 지시적 언어 시스템의 위계를(hierarchy) 거치지 않는 토폴로지컬한 상상과 운동의 미끌어지는 경험, 경직된 유클리드적 이성의 매개나 중재 없이 맛볼 수 있는 생동하는 자극(Sensation)과 맞닿으려는 욕망 때문이다.
– 2020년 3월 홍명섭
traversing topology
When I was a child, my grandmother would prepare for the cold winter by sewing extra layers of cotton wool onto her traditional Korean socks. I remember lying with my head in her lap, watching in wonder as she turned the sock inside out to reveal the cotton padding on the inside. This was my first marvelous exposure to the revelation of topology. Growing up, I was continuously fascinated by such topological transformations, which were like watching a pair of trick rings link and separate in the blink of an eye.
Such topological experiences can happen at any time. In fact, isn’t time itself another type of topology? Although we may not realize it, topological thoughts and considerations are deeply embedded in our everyday lives. For example, today’s students must creatively fit an array of different appointments and tasks in between their full schedule of classes. While those people who are adept in topological thinking can manage their appointments and obligations in a smooth flow, other people have more difficulty planning and carrying out our tasks, expending unnecessary energy and effort by falling into the trap of closed time and space. For me, the embodiment of efficient topology is the spacious courtyard in front of Geunjeongjeon Hall at Gyeongbokgung Palace, which is formed by a seamless network of stones with different shapes and sizes. Like the amazingly smooth connections between these irregular stones, some people are able to consistently move ahead by stumbling from one task or project to another.
Our physicality also has a topological structure and function. For instance, the path connecting the mouth to the anus is actually an external phenomenon experienced through introversion to the body, via eating and defecating. The same can be said of a woman’s womb and reproductive system, which is what makes pregnancy and birth possible. In a sense, our body is like a Klein bottle, with the mouth woven back into the interior.
Indeed, topological structures are prevalent in almost every aspect of contemporary life, from the financial policies of various institutions to the designs of complex computer systems to the procedures for preventing epidemics from spreading through society. Such structures should be intricately yet flexibly linked, like subway lines, so that they may serve as a thought system governing judgment and reason by intervening our daily lives.
For a long time, I’ve been fascinated with the expansion and contraction of ‘rubber sheet geometry,’ and I’ve tried to reflect and incorporate my own experience and concept of flexible topological fields in my artworks. By enacting or engaging dynamic sensations that transcend the mediation or arbitration of rigid Euclidean reason, I use my works to explore the slippage of topological movements (both real and imagined) in ways that are not mediated by the instructive hierarchy of language.
– March. 2020. Hong Myung-Seop
홍명섭
1948. 평남 평양생.
1950 한국전쟁시 남한으로 피란.
1976 서울대학교 미술대학 조소과 졸업(B.F.A)
1986 서울대학교 대학원 조소과 졸업(M.F.A)
1997-2014 한성대학교 예술대학 회화과 교수
현재 청주에서 거주
web-site ; www.myungseophong.com
개인전
2020 topological_plane, UM갤러리, 서울
topological_level, 을 갤러리, 대구
topological_rail. 갤러리 이배, 부산
topological_cube, 스페이스 자모, 서울
2018 탈제, UM갤러리, 서울
2017 매타-큐브/메타-스퀘어, 엠갤러리, 서울
러닝 레일로드, 봉산문화예술회관, 대구
2016 탈제, 소소갤러리, 헤이리
2015 탈제, 갤러리 인디프레스, 서울
2012 shadowless/artless/mindless, OCI미술관, 서울
러닝 레일로드, 노비 사드 문화예술회관, 세르비아
2007 rainbow mapping project ; ART PROJECT IN DESSAU, GERMANY
blue toxication, 갤러리 고도, 서울
2004 horizontality, 문예진흥원 마로니에미술관, 서울
poison/horizontality, 표화랑, 서울
2003 at home/at ease, 유진갤러리, 대전
2001 동충하초 시리즈 ; 흉내의 흉내, 이공갤러리, 대전
2000 shadowless/mindless/artless, 무심갤러리, 청주
1998 脫題/ de-titled, 슈테델릭 즈볼레 시립미술관, 네덜란드
1997 Level game, 선재미술관, 경주
de-titled, 가인화랑, 서울
1996 de-veloping/en-veloping, 학천화랑, 청주
1995 ASIANA : Preview show, 가인화랑, 서울
de-titled, 학천화랑, 청주
1994 like a snake, 가인화랑, 서울
looks like a…, 학천화랑, 청주
1993 회향녘 on the meta-pattern, 제3갤러리/빈켈 서울, 현대화랑 대전
1988 meta Sculpture, 동아갤러리, 대전
meta Sculpture, 반화랑, 오사카 일본
1987 meta Sculpture, 윤갤러리, 서울
meta Sculpture, 반화랑, 오사카 일본
1986 meta Sculpture, 윤갤러리, 서울
1985 Developing ; 間, 현대화랑, 대전
1983 사각변주, 수화랑, 대구
사각변주, 문화원화랑, 대전
1982 Running Rail Road, 문화원화랑, 대전
1979 (前, 現, 變)身, 문화원화랑, 대전
(前, 現, 變)身, 그로리치화랑, 서울
1978 면벽전(面壁展), 문화원화랑, 대전
2인기획전
2008 de-sense/re-sense, 그라츠 ESC갤러리, 오스트리아
flower-less/flower-like, soso갤러리, 헤이리, 경기도
1996 Two/One Man Show, 아르스 폴로나 갤러리, 바르샤바, 폴란드
Two/One Man Show, 최갤러리, 서울
1995 trace: 痕/跡, 문화원화랑, 대전
1983 Silhouette Casting, 청탑화랑, 청주
Topological Illusion, 문화원화랑, 대전
Tactile gesture, 문화원화랑, 대전
1982 벽화전 Literal Wall, 문화원화랑, 대전
1980 조형과 조형 넘어, 문화원화랑, 대전
단체기획전
2019 소화, 소마미술관, 서울, 한국
경기 천년 도큐페스타 : 경기 아카이브_지금, 경기상상캠퍼스, 수원, 한국
저항과 도전의 이단아들, 대구미술관, 한국
2016 부산비엔날레 ; 프로젝트1, 부산시립미술관, 한국
2014 건축적 조각, 소마미술관, 서울, 한국
2012 FLOW, 그라츠, 오스트리아
히든 트랙, 서울시립미술관, 서울
생각 여행, 경기도미술관, 안산
2010-11 팔방미인 ; 개념미술 1970-80, 경기도미술관, 안산
2010 안성맞춤, 안성창작스튜디오, 안성
이것이 대전 미술이다, 홀스톤 갤러리, 대전
invisible window, yfo 갤러리, 대구
경기도의 힘, 경기도미술관, 안산
투모로우 페스티발, SBS 사옥, 오목공원, 서울
2009 에식스, 쿤스트 독, 서울
인천국제디지털아트페스티발 2009, 인천
울트라 스킨, 코리아나 미술관, 서울
오, 명화, 경기도미술관, 안산
해치 퍼레이드 2009, 세종로 광장 등, 서울
모든 경계에는 꽃이 핀다. 대전시립미술관, 대전
2008 낭비 – 부산비엔날레 ; 현대미술전, 부산시립미술관, 부산
전향기, 대안공간 풀, 서울
2007 이상한 나침판, 갤러리 눈, 서울
percepts-scape/concept-scape, 룩스갤러리, 서울
2006-7 잘 긋기, 소마미술관, 서울
2006-7 Fluid Art anal International 06/07, 빌, 스위스/대전, 한국
2005 안양공공예술 국제프로젝트, 안양 아트밸리, 경기도
cool & warm, 성곡미술관, 서울
voronoi diagram-evolutionary space, artpark 화랑, 서울
2004 from north, 한기숙갤러리, 스페이스129, 대구
you are my sunshine, 토탈미술관, 서울
2003 biennale of ceramics in contemporary art, 2nd, 사보나, 알비 솔라, 이탈리아
where are you, 문예진흥원 마로니에미술관, 서울
2002 리빙 퍼니쳐, 스톤 & 워터, 안양
dis-location, 스페이스129, 대구
2001 디아나의 노래 ; 문예진흥원 기획전, 미술회관, 서울
예술과 마을, 원골 프로젝트, 원골, 공주
2000 미디어 시티-서울 2000_지하철프로젝트, 서울시립미술관 광장, 광화문 지하철 입구
작은 담론전, 문예진흥원 미술회관, 서울
blind love ; 아트 팩토리 2회 공장미술제, 샘표간장공장, 서울
부산국제아트페스티발(picaf), 부산시립미술관
더블 스페이스 : 홍콩 교류전, 영은미술관, 경기도
예술과 마을, 원골 프로젝트, 원골, 공주
천년의 항해, 국립현대미술관, 과천
1999 山-水-風-景전, 선재미술관/선재아트센타, 경주/서울
아트팩토리2000 ; 지정착지대 1회 공장미술제, 이천, 경기도
K.B.S 기획전, K.B.S 대전방송국, 대전
대전시립미술관 소장전, 대전시립미술관, 대전
phobia 전, 일민미술관, 서울
1998 부산시립미술관 개관기념전, 부산시립미술관, 부산
cross point, 예맥화랑, 서울
Small Scale / Large Self, 조성희 화랑, 서울
그림보다 액자가 더 좋다, 금호미술관, 서울
1997 일본 전후 50주년 기념 Independants 특별전, 동경도미술관, 일본
Pair전, 퀠른, 독일
국제 쿤스트 포름 파티 5, 드레벤, 독일
광주비엔날레 특별전 삶의 경계, 광주시립미술관
바젤 아트페어, 바젤, 스위스
1996 한국 모더니즘의 전개 : 1970~90 근대의 초극, 금호미술관, 서울
Instal-Scape, 대구문예회관
1995~96 6th 펠바하 ‘95국제소형조각 트리엔날레, 슈투트가르트, 독일
1995 46회 베니스비엔날레 ; 특별전 ASIANA, 베니스, 이탈리아
95 한국현대미술 : 질, 양, 감, 국립현대미술관, 과천
미술/습관/반성, 금호갤러리, 서울
1994 Ex-position/Out-position, 홍인갤러리, 대전
1992 Flower Sculpture, 현대화랑, 대전
1991~97 김용익, 문범, 홍명섭전, 공간미술관, 제3갤러리, 가인화랑 / 서울 인공갤러리 /
대구, 조성희화랑 / 서울, 유로 갤러리 / 서울
1991~94 일-한 신세대작가교류전, 지바 일본, 청주
1990 Para Art, 迷術行脚展, 동아갤러리, 대전
제44회 베니스비엔날레, 베니스, 이탈리아
1988 한국현대미술의 오늘, 토탈미술관, 장흥
1987 (IN/OUT) GAME, 수화랑, 서울
한국미술평론가협회기획 ; 기하학이 있는 추상전, 미술회관, 서울
1986~88 Hard-core 대전 connection, 문화원 화랑, 동아갤러리, 대전
1986 서울 3월전, 미술회관, 서울
1986~99 Logos & Pathos, 관훈미술관, 서울
1985 Seoul 90전, 관훈미술관, 서울
1984~87 1984전, 1986전, 1987전, 제3갤러리, 서울
1983 조각가 드로잉전, 제3갤러리, 서울
1982~83 Ecole de Seoul, 관훈갤러리, 서울
1979~80 금강현대미술전, 금강, 공주 / 문화원 화랑, 대전
1979 7회 Independants전, 국립현대미술관, 서울
1978 현대작가 15인 초대전, 문화원 화랑, 대전
1974~75 조형예술연구전, 서울대학교 미술대학
작가에 대한 비평문
* 정영목, 홍명섭의 작품 세계 : 개념적 의지와 그 결과, 「공간」 319호, 공간사, 1994
* 정헌이, 오브제의 詩的 비틀림, 「월간미술」 64호, 중앙일보사, 1994
* 정광호, 홍명섭론 : 응시와 사시의 소유자 홍명섭, 「가나아트」 43호, 1995
* 김승덕, 무기성 : Meta-form/Meta-mind, ASIANA 카타로그, 무디마 미술관, 이태리, 1995
* 전수진, 베니스 비엔날레 특별전 한국현대미술 특별전의 성과, 「월간 미술」 1995
* 클라우디아 델랑크, Mongolen in Dogenpalast; Ostasiatische Kunst in Veneding 1995,
Neue Bildende Kunst, 4/5. 1995
*리디아 하우쉬타인, 극동아시아의 미술 현재와 미래, 국제심포지움 동북아시아 미술의 오
늘과 내일, `95 미술의 해 조직위원회, 1995
* 김승덕, Zehn Zeitgenossisohe Kunstler, 6 Triennale Kleinplastik 1995. Europa-Ostasien,
Sudwestlb Forum, Stuttgant. 1995
* 류병학, Instal-scape, 카타로그 별책, 대구문화예술회관 발행, 1995.
* 류병학, Two-One Man Show, ARS POLONA Gallery Pub. Warsaw, Poland. 1996
* 김원방, 아나그라프3 ; 홍명섭, 현대미술에 있어서 잔혹극, 예경출판사, 서울, 1998
* 김원방, 홍명섭을 괴물처럼 혹은 해석없이 읽는다, 월간미술, 4월호, 2004
연구논문 및 에세이
2004 평론가-되기 십계명, new vision 2004, art in culture 8호
2002 오늘의 미술대학 현주소 ; 자존에서 타존으로 미술관의 벽을 향한 미술은? 교육은?,
월간미술, 6월호
1995 베니스 비엔날레 100년의 망령, 공간 335호, 공간사
para art의 생태론, 제6회 펠바하 국제소형조각 트리엔날레 카타로그, 슈투트가르트,
독일
1994 형태 이전의 기운 : 심문섭의 조각세계, 카타로그, 토탈미술관
작위성과 명상의 알레고리 : 조성묵의 작품세계, 카타로그, 토탈미술관
초 문맥과 아나모르포즈 : 시로서의 회화, 회화로서의 시, 카타로그, 녹색갤러리
숨기기와 찾기 Hidden in space, 카타로그, 녹색갤러리
1993 풍경, 대지, 흙 metamorphose, entropy, memeto mori, 공간 308호, 공간사
七不用記, 공간 311호, 공간사
1992 미술비평의 임상적 보기, 현대공간회지 1호, 현대공간회
1991 심층예술을 등진 예술, 육태진 카다로그
카알 안드레의 장소 : 수평에의 의지, 공간 286호, 공간사
조성묵의 작품세계: 작위성과 명상의 알레고리, 미술세계 79호
1990 자기의식과 환경의식, 공간 277호, 공간사
예술의식과 사회의식의 게슈탈트, 청주대학교 예술대학 학보 1호, 청주대학교
현대미술의 배면성을 통해 본 <직접성>의 생태론 5, 공간 269호, 공간사
1989 현대미술의 배면성을 통해 본 <직접성>의 생태론 4, 공간 266호, 공간사
현대미술의 배면성을 통해 본 <직접성>의 생태론 3, 공간 264호, 공간사
현대미술의 배면성을 통해 본 <직접성>의 생태론 2, 공간 263호, 공간사
현대미술의 배면성을 통해 본 <직접성>의 생태론 1, 공간 262호, 공간사
합의문화와 생성론, 공간 259호, 공간사
1987 현대미술에서의 설치개념의 유형에 관하여, 미술세계 33호
1986 제도론적 관행, 한국미술평론집 3호, 평론가협회
1985 현대미술에서의 형식주의와 제도론의 상관성, 충남대학교 학보 1호, 충남대학교
1978 표상세계에서 현장으로 : 리얼리티의 개현과 소외에 대하여, 서울미대학보 3호,
서울대학교
저서
2017 현대철학의 예술적 사용, 아트북스,
2001 중, 고등학교 검인정 미술교과서, 공저, 천재출판사, 삶과꿈,
1995 꿈꾸는 초상 : 미술가 16인의 에세이, 엔소로지, 재원출판사
현대미술의 기초개념, 강성원 편집, 엔소로지, 재원출판사
미술과 비평 사이, 솔출판사
1991 전환기의 현대미술, 솔출판사
HONG Myung Seop
1948 Born in Pyungyang, north Korea
1950 Took refuge in Daejeon, South Korea during the Korean War.
EDUCATION
1986 M. F. A. College of Fine Arts, Seoul National University
1976 B. F. A. College of Fine Arts, Seoul National University
1997~2014 Professor, College of Arts, Hansung University
lives in Chungju, Korea.
metahong@hanmail.net
www. myungseophong.com
SOLO EXHIBITIONS
2020 topological_plane, UM gallery, Seoul, Korea
topological_level, EUL gallery, Daegu, Korea
topological_rail, gallery LEE & BAE, Busan, Korea
topological_cube, space jamo, Seoul, Korea
2018 de-titled, UM gallery, Seoul, Korea
2017 meta-cube/meta-square, EM gallery, Seoul, Korea
running railroad, Bongsan art-culture center, Daegu, Korea
2016 de-titled, gallery SOSO, Haily, Korea
2015 de-titled, gallery INDIPRESS, Seoul, Korea
2012 shadowless/artless/mindless, OCI Art Museum, Seoul, Korea
running railroad, NOVI SAD artcenter, serbia
2007 drawing-performance ; rainbow mapping project ; ART PROJECT IN DESSAU,
GERMANY SUMMER-2007, Dessau, Germany
blue toxication, Gallery Godo, Seoul, Korea
2004 Will toward Horizontality, Marronnier Art Center, Seoul, Korea
Poison/Toxication & Horizontality, Pyo Gallery, Seoul, Korea
2003 At Home / At Ease, Yujin Gallery, Daejeon, Korea
2001 Cordyceps Series; Mimic after the Mimic / Mimic before the Mimidk, Ikong Gallery,
Daejeon, Korea
2000 shadowless/mindless/artless, Moosim Gallery, Chungju, Korea
1998 de-titled, Stedeljjk Museum, Zwolle, Holland
1997 Level Game, Sunjae Museum of Art, Kyungju, Korea
de-titled, Gaain Gallery, Seoul, Korea
1996 Developing/Enveloping, HakChun Gallery, Chungju, Korea
1995 ASIANA Preview Show, Gaain Gallery, Seoul, Korea
de-titled, Hakchon Gallery, Chungju, Korea
1994 Like a Snake, Gaain Gallery, Seoul, Korea
Looks Like a…, Hakchon Gallery, Chungju, Korea
1993 Whehyang-neuk : On the Meta-Pattern, The 3th Gallery, Seoul, Korea
Whehyang-neuk : On the Meta-Pattern, Hyundae Galley, Daejeon, Korea
Whehyang-neuk : On the Meta-Pattern, Winkell Gallery, Seoul, Korea
1988 meta-Sculpture, Ban Gallery, Osaka, Japan
meta-Sculpture, Dong-a gallery, Daejeon, Korea
1987 meta-Sculpture, Ban Gallery, Osaka, Japan
meta-Sculpture, Yoon Gallery, Seoul, Korea
1986 meta-Sculpture, Yoon Gallery, Seoul, Korea
1985 de-veloping-Between, Hyundae Gallery, Daejeon, Korea
1983 Square Variation, Culture-Center, Daejeon, Korea
Square Variation, Soo Gallery, Daegu, Korea
1982 running railroad, culture center, Daejeon, Korea
1979 (Before, Present, After) Being, Culture-Center, Daejeon, Korea
(Before, Present, After) Being, Glorich Gallery, Seoul, Korea
1978 Facing the Wall, Culture-Center, Daejeon, Korea
DUAL EXHIBITIONS
2008 de-sense/re-sense, ESC gallery, Graz, Austria,
flower-less/flower-like, soso gallery, Haily village, Gyunggi-do, Korea
1996 Two/One Man Show, Ars Polona Gallery, Warsaw, Poland
Two/One Man Show, Choi Gallery, Seoul, Korea
1995 Trace: 痕/跡, Culture-Center, Daejeon, Korea
1983 Silhouette Casting, Chungtap Gallery, Chungju, Korea
Topological Illusion, Culture-Center, Daejeon, Korea
Tactile Gesture, Culture-Center, Daejeon, Korea
1982 Literal Wall, Culture-Center, Daejeon, Korea
1980 Plastic Art/Beyond Plastic Art, Culture-Center, Daejeon, Korea
SELECTED GROUP EXHIBITIONS
2019 Korean modern & contemporary drawings, SOMA Museum, Seoul, Korea
2018 KyeongGi Millennium : DOCU-FESTA archive now, SuWon, Korea
Renegades in Resistance and Challenge, Daegu Art Museum, Daegu, Korea
2016 Busan Biennale ; project 1, Busan museum of art, Busan, Korea
2014 space craft, SOMA museum, Seoul, Korea
2012 FLOW, Kunstbad, Graz, Austria
Hiden Track, Seoul Museum of Art, Seoul, Korea
Travel Art-Artists on the Road, Gyeonggi Museum of Modern Art, Ansan, Korea
2010-11 Conceptual Art ; 197-80, Gyeonggi Museum of Modern Art, Ansan, Korea
2010 Ansung matchum, Ansung civic studio, Ansung, Korea
This is the arts in Daejun, Holston gallery, Daejeon, Korea
invisible window, yfo gallery, Daegu, Korea
Him of Gyeonggi-do, Gyeonggi Museum of Modern Art, Ansan, Korea
tomorrow festival, SBS, Omok park, Seoul, Korea
2009 ethics, Kunst doc, Seoul, Korea
Incheon International Digital Art Festival 2009, Incheon, Korea
ultra skin, Coreana Art Museum, Seoul, Korea
oh, masterpieces, Gyeonggi Museum of Modern Art, Ansan, Korea
hachi parade 2009, Sejongro plaza, Seoul, Korea
on every border flower blooms. Daejeon Museum of Art, Daejeon, Korea
2008 expenditure – Pusan Biennale; Contemporary Art section, Pusan Art Museum,
Pusan, Korea
a monument for poet Kim soo-yung, alterntive-space POOL, Seoul, Korea
2007 AN ABSURD COMPASS. gallery Noon, Seoul, Korea
percepts-scape/concept-scape, gallery Lux, Seoul, Korea
2006-7 Drawn to Drawing, SOMA Muesum, Seoul, Korea
Fluid ; Art canal International 06/07, Gap-Chun, Daejeon, Korea/ Biel, Swiss
2005 Anyang Public Art Project 2005, Anyang Art-Valley, Korea
cool & warm, Sunggok Muesum, Seoul
voronoi diagram-evolutionary space, Artpark gallery, Seoul
2004 from north, Hangisook gallery, space 129, Daegu, Korea
You are my sunshine, Total Museum, Seoul, Korea
2003 The 2nd Biennale of Ceramics in Contemporary Art, Albisola & Savona, Italy
Where Are You, Marronnier Art Center, Seoul, Korea
2002 Living Furniture, Stone & Water, Anyang, Korea
dis-location, Space 129, Daegu, Korea
2001 Art & Village (Wongol Project), Gongju, Korea
Diana, Art Center Gallery, Seoul, Korea
2000 PICAF (Pusan International Contemporary Art Festival), Pusan Metropolitan Museum
of Contemporary Art, Pusan, Korea
Media City_ Seoul2000(Subway Project), Seoul, Korea
2nd art factory ; blind love, Sampo-Soy factory, Seoul, Korea
Double Space (Hong Kong Exchange Exhibition), Yungeun Museum
Art &Village ;Wongol Project, Gongju, Korea
A Passage for a New Millennium: Korean Artists of Overseas Exhibitions 1990-99,
National Museum of Contemporary Art, Korea
1999 Beyond the Landscape, Sunjae Museum of Art, Seoul and Gyeongju, Korea
1st art factory 2000 ; Unsettled Area, Eychun, Gyunggido, Korea
Phobia, Ilmin Museum, Soul, Korea
art project in K.B.S, K.B.S broadcasting center hall, Daejeon, Korea
1998 Media/Site, Pusan Metropolitan Museum of art, Pusan, Korea
CROSS POINT, yemack gallery, seou, Koreal
Small Scale / Large Self, Cho Gallery, Seoul, Korea
1997 Independence-Post WarⅡ, Tokyo Museum, Japan
Pair (PAAR), ARTicle Gallery, Koln, Germany
Paties 5 ; International Kunst Forum, Drewen, Germany
Boundary of Life, Special Exhibition, The 2nd Kwangju Biennale, Kwangju
Metropolitan Museum of Art, Kwangju, Korea
1996 Currents in the Korean Modern Arts, Kumho Museum, Seoul, Korea
Instal-Scape, Culture-Center, Daegu, Korea
1995~96 6th. Felbach Triennale Klienplastik 1995, Stuttgart, Germany
1995 ASIANA, 46th Venice Biennale ; special exbition, Venice, Italy
Korean Art 1995, National Museum of Contemporary Art, Seoul, Korea
Art/Convention/Reflection, Kumho Museum, Seoul, Korea
1994 Ex-position/ Out-position, Hongin Gallery, Daejeon, Korea
1992 Flower Sculpture/ Flower Installation, Hyundae Gallery, Daejeon, Korea
1991~97 Kim/Moon/Hong, Space, 3rd, Gaain, Cho, Uro & Inkong Gallery, Daegu and
Seoul, Korea
1991~94 Japan-Korea Exchange Exhibition of Next Generation of Artists, Jiba, Japan and
Chongju, Korea
1990 44th Venice Biennale, Venice, Italy
para-Art, Dong-a Gallery, Daejeon, Korea
1988 Korean Contemporary Art Now, Total Art museum, Seoul, Korea
1987 (In/Out) Game, Soo Gallery, Daegu, Korea
Abstract with Geometry , Korea Art & Culture Center, Seoul, Korea
1986~88 Hard-core; Daejeon Connection, Culture Center & Dong-a gallery, Daejeon,
Korea
1986~99 Logos& Pathos, Kwanhoon Gallery, Seoul, Korea
1986 March, Seoul, Korea Art & Culture Center, Seou, Korea
1985 Seoul ‘9o, Kwanhoon gallery, seoul, Korea
1984~87 1984, 1986, 1987, the 3rd gallery, Seoul, Korea
1983 sculptor’s drawing, the 3rd gallery, Seoul,Korea
1982~83 Ecole de Seoul, Kwanhoon gallery, Seoul, Korea
1979~80 Kumgang Contemporary Art Festival, Gongju, Korea
1979 7th Independants, National Museum of Modern art, Korea
1978 15 contemporary artist, Culture Center, Daejeon, Korea
1977 print making, Culture Center, Daejeon, Korea
1974~75 study on plastic art, dept. of art, Seoul National Univ. Korea
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book by Kim Won-Bang, Aekyong Publishing. Co.
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Fine arts standing outside the museum or the wall. Its future? And its education?,
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1995 Ecology of Para-Art, The 6th Felbach Triennale Klien plastic
1995 Exhibition Catalog, Stuttgart, Germany
1995 Apparition of 100th Venice Biennale, magazine The Space, No. 335
1995 Inverse of Modernity like Painting/ Painting like Modernity : ClicheImage and
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1994 Hidden in Space, Catalog, NokSaek Gallery
1994 Hyper Taxtuality & Anamorphous : Painting as Poetry, Poetry as Painting, Catalog,
Nok Saek Gallery
1994 Allegory of Artificiality & Contemplation: The Art World of Cho Sung-Muk, Catalog,
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1994 Energy before Formation : The Sculptural World of Shim Moon-Seop, Catalog,
Total Gallery
1993 Chil-bul-young-gi (七不用記), magazine The Space, No. 311
1993 Landscape, Land, Soil/ Metamorphose, Entropy, Memeto Mori, magazine The Space,
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1992 A Clinical Look at Art Criticism, Modern Space Club Bulletin, No. 1
1991 Inter-Subjectivity of Saeong ; Hypothesis Garden, Exhibition Catalog
1991 Arts Against Arts, Catalog, Yuk Tae-Jin
1991 Carl Andre’s Place: Will Toward Horizontality, magazine The Space, No. 286
1991 The Art world of Cho Sung-Muk : Allegory of Artificiality and Contemplation,
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1990 Self-Consciousness and Environmental Consciousness, magazine The Space, No. 277
1990 Gestalt of Artistic Consciousness & Social Consciousness, Paper No. 1 published by
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1990 Ecology of Directness; Seen through the Contemporary Art 5, magazine The Space,
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1989 Ecology of Directness ; Seen through the Contemporary Art 4, magazine The
Space, No. 266
1989 Ecology of Directness; Seen through the Contemporary Art 3, magazine The Space,
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1989 Ecology of Directness; Seen through the Contemporary Art 2, magazine The Space,
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1989 Ecology of Directness; Seen through the Contemporary Art 1, magazine The Space,
No. 262
1989 The Culture of Agreement and Coming into Being, magazine The Space, No. 259
1987 On the Types of Installation Concept in Contemporary Art, magazine The
Misulsegae, No. 33
1986 Institutional Tradition, Criticism of Korean Art, paper, No. 3, published by The
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1978 From Representation to Reality: Opening-Up &Alienation of Reality, Paper No. 3
published by College of Fine Arts, Seoul National Univ
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2001 Co-author of fine arts textbooks of middle and high school, Chunjae Pub. Life &
Dream, Seoul, Korea
1995 In-between the Art and the Art Critics, Sol pub. Seoul, Korea
1995 Basic Concept of Contemporary Art, (Anthology, edited by Kang Song-Won),
Jaewon Pub. Korea
1995 A Dreaming Portrait: Essays of 16 Artists, (Anthology), Jaewon Pub. Korea 1991 a
turning point in contemporary art, Sol pub. Seoul, Korea
1991 Contemporary Art in transition period, Soll pub. Seoul, Korea
A turning point in contemporary art, Sol pub. Seoul, Korea__